Eerste weken Universiteit - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu Eerste weken Universiteit - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu

Eerste weken Universiteit

Door: Anne van der Kolk

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

1 Augustus 2013
Academia, Stellenbosch - 23:03

De eerste twee weken van lessen volgen op de Uni zitten er alweer op. De trip naar Kaapstad met de introductie viel een beetje tegen. Het was niet zo heel goed weer, dus het hele programma (uitstap naar Table Mountain en Lions Head) werd geschrapt. Wat overbleef was een bezoekje aan Victoria en Albert Waterfront, de haven van Kaapstad en een van de meest toeristische plekken in Zuid-Afrika. Het was leuk, maar we werden om 11 uur afgezet en om 2 uur weer opgehaald, wat te weinig was om echt iets te kunnen ondernemen. Aangezien we ook nog moesten eten. Desalniettemin hebben we een leuke haventour kunnen doen en een beetje rondgelopen door de haven en de winkels. De zondag daarop was Suicide Sunday. Dit is de laatste dag voor het semester begint, een goede reden dus om heel veel alcohol te drinken volgens de studenten in Stellenbosch. Wij als internationalen hielden een 'tuinfeest' naast een paar van onze campushuizen, waar natuurlijk heeeel veeeel wijn bij gedronken werd. Tussendoor was er ook nog wat pizza besteld. Halverwege het feest even met mijn zusje en vader geskyped, want Nienke was jarig!!!

Maandag begon het feest. Mijn eerste les begon om 10 uur. Tenminste, dat dacht ik totdat ik bij het lokaal aankwam en er een brief hing dat er een wijziging was in het rooster en dat het pas om 2 uur was, aan de andere kant van de campus (praktisch naast mijn huis). Was ik dus voor niets zo vroeg opgestaan. Maar nu had ik wel een probleem, want dit was op dezelfde tijd als een ander vak. Gelukkig had ik een week om uit te zoeken welke vakken ik wilde volgen, en waren de eerste lessen vooral informatief. Ik had dus beide lessen kunnen volgen, maar een andere les moest ik overslaan, omdat die ook op dezelfde tijd een 'first meeting' had, maar het definitieve rooster zou op een ander moment zijn.

Dinsdag moest ik om 9 uur op voor Economie. Dit is een derdejaars vak, een afsluitend vak voor de bachelor. Het heeft 6 uur in de week. Na 3 lessen kwam ik erachter dat dit teveel werk zou worden, als ik er ook nog andere vakken bij wilde doen en een beetje van afrika wilde zien. Dus ben ik gaan kijken naar andere vakken die ik eventueel kon volgen. Die waren er gelukkig. Op dinsdag heb ik ook eindelijk mijn bankrekening kunnen openen, maar omdat het overmaken van geld zo lang duurt staat daar nog steeds niet zo veel op.

Woensdag was nog een dag met eerste lessen. Een van deze lessen was Principles of Economics, wat uiteindelijk toch te simpel voor mij bleek. Gelukkig was de docente heel erg aardig en behulpzaam toen ik uitlegde dat het andere economievak te veel voor mij was. Zij heeft me aanbevolen bij een Honors vak Publieke Economie (een honors graad mag je hier alleen halen als je je bachelor (eerste drie jaar) al hebt afgerond, wat ik dus niet heb) en daar ben ik aangenomen! Dus vanaf volgende week start ik daarmee. Woensdagavond hadden we gekookt met alle mensen uit mijn appartement, en daarna zijn we gaan stappen.

Donderdag had ik weer een kater, maar ben toch met een groep de Stellenbosch Berg op geklommen. Ik dacht aanvankelijk dat we alleen in de omgeving gingen wandelen, dus ik had niet mijn bergschoenen, maar mijn All Stars aan. Dit zijn niet de beste schoenen om een berg mee te beklimmen, maar gelukkig heb ik het overleefd. 's Avonds was er een welkomst Braai van de campus waar mijn huis op staat, en daar hebben we lekker gegeten. Vrijdag moest ik mijn uiteindelijke vakken inleveren voor registratie. Daarna heb ik weer een ritje naar Strand gemaakt, maar het was wederom niet zulk lekker weer. We hebben gelunched in een schattig tentje aan het strand en zijn daarna weer terug gereden. Ook zijn we wezen kijken naar een 'oefen' rugbygame, ze zijn echt fanatiek hier! 's Avonds was er een feest in een private studentenaccomodatie (Bosman House) waar wat vrienden van mij wonen.

Zaterdag was de dag dat we naar Kaapstad gingen. We zouden begin van de middag wegrijden, 's middags wat shoppen, een hostel boeken en 's avonds gaan stappen. Helaas was de auto waarmee we wilden gaan kapot, en moesten we eerst wachten tot die gemaakt werd. Uiteindelijk waren we pas om 5 uur in Kaapstad. Nadat we ingecheckt hadden bij het hostel gingen we op zoek naar iets om te doen, maar alles was helaas al dicht. We hadden met vrienden om 8 uur pas afgesproken om wat te gaan eten, dus we hebben onze tijd gedood in een ander restaurant (waar ze het heel raar vonden dat we niets aten). Daarna hebben we gegeten in een fancy Japans Tapasrestaurant en na ons opgefrist te hebben in het hostel zijn we naar Club 31 (op de 31e verdieping van een flatgebouw, met uizicht over heel Kaapstad) gegaan, waar we tot laat zijn gebleven.

De rest van de week heb ik redelijk rustig aan gedaan, ook omdat er wat gestudeerd moest worden. Dinsdag was er nog een welkomst Braai van het International Students Organisation Stellenbosch, die veel uitstapjes regelt, en vandaag een Braai bij Bosman House, waar we ook een klein beetje van de Nationale Feestdag van Zwitserland hebben meegekreken.

De vakken die ik nu uitendelijk volg zijn: Economic Develompent Problems in South-Africa and Africa, Cultural and Political change in contemporary South-Africa (sociology), Afrikaans Intermediate, Macro-economic Development Problems en Public Economics (honors).

  • 06 Augustus 2013 - 22:03

    Ton:

    Geniet ze!!!!!!!!!!!!!!

  • 10 Augustus 2013 - 11:44

    Nel:

    hallo Anne, ik ben nu bij papa in Oosterhout en ik wil nu reageren op jouw verslag. Je weet, oma is niet zozo handig, maar papa leert mij nu hoe het moet.

  • 13 Augustus 2013 - 20:10

    Jaap En Willie:

    Ha die Anne!

    Jaja, het was even zoeken, maar lang leve google, we hebben je gevonden!
    Wat een mooie foto's zeg. Volgens ons zie jij daar veel mooie dingen.
    Zo te lezen gaat het helemaal goed met je daar, fijn!
    Succes met je studie en vooral ook lekker genieten.

    Liefs van Jaap en Willie
    Xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Anne

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 406
Totaal aantal bezoekers 15021

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 23 Maart 2016

Houthandel in Tanzania

10 Juli 2013 - 17 Januari 2014

Anne's Afrikaanse Avontuur

Landen bezocht: