Eerste week en introductie - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu Eerste week en introductie - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu

Eerste week en introductie

Door: Anne van der Kolk

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Juli 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

13 juli 2013
Stellenbosch – Academia Student Accomodation 18:09

Nu ben ik al een paar dagen in Stellenbosch, en vannacht voor het eerst op mijn kamer geslapen. De eerste dag (woensdag) was een beetje saai, ik was nog steeds heel moe van de vlucht (hoewel ik 12 uur geslapen had ’s nachts), dus na een uitstapje naar Eikestad Mall, een superdeluxe winkelcentrum waar ze echt hele westerse winkels hebben, om boodschappen te doen en een afrikaanse simkaart te kopen, ben ik lekker op de bank gaan zitten met een filmpje en vroeg gaan slapen. De Wifi en de wereldstekker uiteindelijk geregeld.
Donderdagmiddag had ik hetzelfde plan, maar de aankomst van twee medestudenten in mijn hostel maakte mijn dag wat minder saai. ’s Middags ben ik met de nieuwkomers naar de Mall gegaan voor een simkaart voor hen en we hebben wat gegeten. Daarna hebben we met meer internationale studenten afgesproken om te meeten (via facebook) in een kroeg, waar we lekker wat gedronken hebben.
Op vrijdag kon ik mijn kamertje in. Eindelijk mijn tassen uitpakken, aangezien het erg vermoeiend was elke keer spullen te zoeken in mijn koffer en hem weer dicht te moeten doen. Na een beetje uitpakken zijn we gaan shoppen voor de noodzakelijke benodigdheden voor de kamer (zoals dekens en bestek). ’s Avonds zijn we weer met een groep internationale studenten wat gaan drinken. De groep bestaat tot nu toe nog uit Nederlanders, Duitsers en een Belg.
Vandaag hebben we een auto gehuurd en zijn we met twee auto’s en 10 man gaan touren langs de kust. Het plan was om misschien walvissen te gaan kijken in Hermanus, maar dat was toch een beetje ver rijden (ongeveer 1,5 uur). Daarbij is het nog niet helemaal walvisseizoen. Onze eerste stop was het stadje Strand. Waar we even over het strand hebben gelopen en een uitzicht hadden op mooie bergen. Daarna zijn we vanaf Strand de bergen in gereden naar Pringle Bay en Betty Bay. Onderweg een paar keer gestopt om te genieten van het uizicht en af te spreken waar we heen gingen. We kwamen overeen dat we naar de Penguïn Natural Reserve wilden, dus met Google Maps zijn we daar naartoe gereden. Alleen had Maps het fout, en kwamen we uit bij een surfstrand waarvoor we eerst over wat zandwegen moesten rijden. Na een kijkje op het surfstrand reden we weer terug, op zoek naar een plek waar we konden eten. Bij een supermarktje hebben we gevraagd wat de juiste weg naar de pinguïns was en waar we konden eten. Uiteindelijk hebben we gegeten in een restaurant midden in een Botanische Tuin, waarna we natuurlijk ook een wandeling door de tuin hadden gemaakt, wat een beetje een tegenvaller was, aangezien het regende.
Uiteindelijk hebben we de pinguïns gevonden, wat veel leuke foto’s en filmpjes opleverde. De terugweg duurde ongeveer een uur, maar het uitzicht vanaf de weg (denk aan de bergen in Frankrijk/oostenrijk/Zwitserland, maar dan is er geen ravijn, maar strand beneden) maakte het meer dan goed. Vanavond gaan we weer met een groep mensen wat eten en daarna zien we wel.
De appartementen zijn nog redelijk leeg, de meeste studenten komen pas na het weekeind aan. We hebben dus ook nog niet veel kookgerei, omdat het handiger is om dit met het hele appartement te kopen. Dus nu zijn we gewoon elke lunch en diner buiten de deur aan het nuttigen. Alleen ontbijt doen we wel thuis, maar de meesten eten musli. Gelukiig is het eten hier niet duur, uiteten gaan is zelfs vaak goedkoper dan thuis eten.

19 juli 2013
Stellenbosch - Academia Student Accomodation 22:09

Zo, de eerste avond met internet op mijn kamer. De afgelopen week vaak internet gezocht in het hostel of in een restaurant met free wifi. Afgelopen week was erg hectisch en druk.
Zondag zijn we met een groep van 20 internationale studenten naar een wijnproeverij geweest, daar hebben we 5 lekkere wijnen mogen proeven, en natuurlijk een flesje gekocht! 's Avonds zijn we weer wat gaan drinken en merkten we dat de groep internationale studenten gelukkig steeds groter wordt.
Maandag en dinsdag overdag hebben we rustig aan gedaan. Maandagavond hadden we onverwachts nog een groot huisfeest op een campusappartement, wat erg gezellig was.
Woensdag begon de introductie, toen kregen we informatie over Stellenbosch en de universiteit, veiligheid in stellenbosch en de accomodatie. 's Middags kregen we een campus tour door Zuid-Afrikaanse studenten. Mijn gids was toevallig lid van een groep vrienden die allmaal uit de Townships (soort krottenwijken) komen, en vaak trips daarnaartoe organiseren, zodat je het leven daar op een veilige manier kan meemaken. Hij heeft mij zijn contactgegevens gegeven voor als ik met een paar anderen dat zou willen doen. Ook kregen we informatie over de International Student Organisation Stellenbosch, die gedurende het semester ook vele trips organiseerd. 's Middags hadden we een informatieve documentaire en presentatie over HIV/AIDS. 's Avonds zijn we met alle internationale studenten en de gidsen van de campustour gaan stappen in stellenbosch, waarbij ik dus wat nieuwe kroegen heb gezien en nieuwe mensen ontmoet. Woensdagavond is stapavond in Stellenbosch, dus zal nog vaak op woensdag op pad gaan.
Donderdagochtend had ik helaas een kater van het stappen, waardoor ik het begin van de introductie die dag niet volledig meekreeg, maar later op de dag kregen we info over de vakken en de registratie. Ook kregen we een rondleiding door de Bibliotheek, de grootste ondergrondse bibliotheek op het zuidelijk halfrond! 's Avonds hadden we een welkomstdiner, een echte afrikaanse Braai, barbeque. De braai en de disco erna was heel erg gezellig, maar je kon wel merken dat veel mensen een kater hadden.
Op vrijdag had ik heel veel plannen (vakken uitzoeken, internetregistratie, bankrekening openen) maar omdat de internetregistratie (op afrikaans tempo) zo lang duurde, had ik dus geen bankrekening meer kunnen openen, dus dat kom waarschijnlijk dinsdag pas (omdat ik op maandag heel veel lessen heb). Vanavond weer een lekker avondje thuis, zodat ik morgen fris en fruitig ben voor de trip naar Kaapstad met alle internationale studenten!
De vakken die ik ga volgen volgende week zijn: Intermediate afrikaans, Economic policy debate in developing countries, economic and development problems in South Afrika and Africa, State economy and development en develoment policy frameworks.

  • 19 Juli 2013 - 22:50

    Carla:

    Zo dat was een druk weekje maar wel erg gezellig zo te lezen, ben benieuwd hoe je de vakken vind hier gaat alles goed we hebben een hittegolf voor de boeg die op Nino's verjaardag begint. Ben trouwens wel nieuwschierig naar de foto's. Lieffie veel succes van de week en nu je internet op je kamer hebt kunnen we een keer skypen dikke kus

  • 20 Juli 2013 - 20:31

    Anouk :

    Superleuke foto's Anne!! Liefs

  • 22 Juli 2013 - 16:49

    Ted:

    Leuk verhaaltje weer schat! :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Anne

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 404
Totaal aantal bezoekers 15006

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 23 Maart 2016

Houthandel in Tanzania

10 Juli 2013 - 17 Januari 2014

Anne's Afrikaanse Avontuur

Landen bezocht: