Studying and stuff - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu Studying and stuff - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu

Studying and stuff

Door: Anne van der Kolk

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

27 Augustus 2013
Academia Stellenbosch - 9:17u

Het is alweer een tijdje geleden sinds mijn laatste berichtje, maar omdat ik nu ook veel moet leren voor de universiteit blijft er helaas minder tijd over om leuke dingen te doen. Alhoewel ik nog steeds een aantal leuke dingen heb gedaan!

Maandag 3 augustus heb ik voor het eerst in 2,5 jaar weer serieus paardgereden. Sport is erg groot hier in afrika, en de universiteit heeft een vereniging voor elke sport die je maar kan bedenken. Dus op de gezellige kleinschalige manege van de universiteit heb ik nu elke week samen met een andere persoon les!
De woensdag daarop zijn we gaan eten bij een traditioneel, maar toch luxe, restaurant. Hier hebben we Springbok, Butternut soup en een varieteit aan kaapse gerechten gegeten.
Vrijdag zijn we naar het strand bij Gordons Bay gegaan voor een korte strandwandeling en een lunch. 's Avonds hadden we een BBM (Bigger Better Movement) dinner, georganiseerd door afrikaanse studenten. Dit was een dinner waarbij iedereen eten en wijn mee moest nemen, en we gezellig met zijn allen gegeten hebben. Tijdens het diner zijn er ook een aantal voordrachten en optredens geweest. Voor een impressie van de avond kun je naar het filmpje op mijn Facebook kijken! Hierna zijn we met iedereen uit geweest.
Op zaterdag hebben we een uitstapje gemaakt naar Kaapstad. We hebben daar een Traditionele Markt bezocht, waar een optreden was van kinderen uit een bepaalde afrikaanse stam. Omdat het heel erg lekker weer was zijn we doorgereden naar het strand van Camps Bay, waar we even gelegen hebben en een terrasje gepakt hebben.
Zondag deden we een informele townshiptour, met dezelfde lokale studenten als vrijdag. We zijn erheen gereden in een minibus, gemaakt voor 15 personen, maar waar we 'makkelijk' met 26 man in pasten. Eenmaal aangekomen kregen we een rondleiding door Guguletu. Dit is een type 2 township. Wat betekend dat de voormalige shacks (huisjes van golfplaten) vervangen zijn door stenen huizen door de overheid. In een gedeelte van de township staan nog wel shacks, dit is een type 1 township. In een van deze shaks hebben we traditioneel, huisgemaakt bier gedronken. Men gelooft dat het medische krachten heeft en het is meer een sociaal ritueel dan een genotsmiddel. Je zit met zijn allen in een kring en drinkt om de beurt Umqombothi uit de emmer. De mannen moeten knielen, de vrouwen mogen blijven zitten (eignelijk helemaal niet drinken). Het bier had een aparte smaak, vooral de zanderige nasmaak was minder. Daarna zijn we naar Mzoli's gegaan, wat een redelijk bekend restaurant is daar. Het volgt het principe van Bring 'n Braai, ofwel je moet je eigen eten en drinken meenemen (of in de buurt kopen) en zij Braaien (barbecuen) het voor je. Daarna kan je de tafels aan de kant schuiven en dansen op muziek van meerdere dj's. Dit was een gezellige middag waarbij ik veel nieuwe mensen ontmoet heb. Rond een uur of 8 's avonds zijn we weer met zijn allen in de minibus terug naar Stellenbosch gegaan.

De week daarna was vooral een meidenweek. De jongens moesten studeren, dus heb vooral veel activiteiten met de meiden gedaan. Zo zijn we op woensdag met zijn 3en uit geweest, op donderdag hebben we Zumba gedaan in de sportschool en vrijdag zijn we gaan shoppen in Tyger Valley Mall in Bellville. De Shoppingmalls hier zijn heel erg luxe. In tegenstelling tot de meeste kleine straatwinkels en kraampjes. We hebben hier wat leuke dingen gekocht, en zijn een aantal andere internationale studenten van Stellenbosch tegengekomen die ook het idee hadden om te gaan winkelen. Zaterdag zijn we gaan uiteten na een hele dag gestudeerd te hebben en zondag hebben de meiden samen een wijntour gedaan.

Vorige week stond bijna helemaal in het teken van mijn Duikcursus. Maandag en woensdag had ik theorie van 6 tot 10 in de avond. Hier werd het theoretische aspect van duiken behandeld en veel veiligheidsregels waar je op moet letten. Donderdag en vrijdag had ik oefenduiken in het zwembad. Hier moest ik een aantal oefeningen doen zoals mijn masker op- en afzetten, mijn mondstuk vinden als die uit mijn mond schiet, op een bepaalde manier zweven zonder dat je je armen of benen gebruikt, je materiaal uit- en aandoen etc. In het weekeind heb ik 4 duiken gemaakt om mijn skills te kunnen laten zien. De eerste twee duiken waren van een strand in Simonstown. Deze waren best makkelijk te doen, vooral omdat in en uit het water komen makkelijk was vanwege het strand. Zondag zijn we iets verder gegaan, waarbij de ingang naar de zee iets moeijlijker was, omdat je met je zware materiaal op je rug over een aantal rotsen moest klauteren. Ik heb tijdens deze duiken heel veel zeesterren en vissen gezien. Zondag was iets minder door heftige stromingen en slecht visueel beeld. Maar uiteindelijk heb ik mijn certificaat gekregen en mag ik, onder begeleiding van een Dive-Master of andere gecertificeerde duiker, zelfstandig duiken!

Gisteren heb ik weer paardgereden. Dit keer hebben we gesprongen, wat ik veeeel leuker vind dan gewoon dressuur!

De komende twee weken zullen vooral in het teken staan van examens. 7 september begint de vakantie hier, en elk vak wil daarvoor een examen hebben gedaan.

  • 30 Augustus 2013 - 12:57

    Nel:

    Ik heb je verslag gelezen en ervan genoten, wat jullie allemaal doen en ik denk dat er weinig zelf gekookt wordt, want uit eten is bij jullie in trek. Geniet er maar van en hoop dat de examens goed verlopen, want dat is toch het hoofddoel van de reis en ook nog even een duiklicentie gehaald, geweldig. Hier gaat het goed, we hebben nog steeds mooi weer en voor volgende week voorspellen ze weer tot 27 graden, dus het kan niet op. Groetjes Oma Nenne en Opa Jaap

  • 19 September 2013 - 20:10

    Tineke(jouw Schoonmama):

    Hoi Anne
    Nou, da's makkelijk zo' n verslag, even lezen en we zijn weer helemaal op de hoogte van wat jij daar allemaal doet! Leuk hoor! Ga zo door, haal je examens en geniet, dan komt het allemaal goed.

    groetjes Tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Anne

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 344
Totaal aantal bezoekers 14999

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 23 Maart 2016

Houthandel in Tanzania

10 Juli 2013 - 17 Januari 2014

Anne's Afrikaanse Avontuur

Landen bezocht: