Rondreis Namibië - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Anne Kolk - WaarBenJij.nu Rondreis Namibië - Reisverslag uit Mariental, Namibië van Anne Kolk - WaarBenJij.nu

Rondreis Namibië

Blijf op de hoogte en volg Anne

01 December 2013 | Namibië, Mariental

18 november, om 9 uur 's ochtends had ik dan eindelijk mijn laatste examen. Hoewel ik erg zenuwachtig was (concentreren op leren is erg moeilijk met zoveel afleiding) had ik er uiteindelijk toch wel een goed gevoel over. Na mijn examen zjin we meteen op pad gegaan naar Namibië.

Helaas heb ik geen reisgids van Namibië, dus het korte infostukje dat volgt is samengesteld uit dingen die ik daar geleerd heb en van internet heb.
Namibië is een voormalig Duitse Kolonie. In het begin van de 20e eeuw kwamen twee inheemse bevolkingsgroepen in opstand tegen de duitsers, maar die opstand werd bloedig neergeslagen en heeft nu de naam Namibische Genocide, volgens de VN de eerste genocide in de 20e eeuw.
Na WWI werd Namibië en deel van Zuid-Afrika. Verder is de geschiedenis van Namibië ongeveer gelijk aan die van Zuid-Afrika, aangezien er ook Apartheid werd ingevoerd waar tegen in opstand is gekomen. In 1990 werd het onafhankelijk en kreeg het de oorspronkelijke naam. Ook in Namibie zijn er meerdere officiele talen: engels, afrikaans en afrikaanse talen. Namibie is ongeveer 20x zo groot als Nederland, maar er wonen maar 2,1 miljoen mensen. Dit komt omdat namibie voor het grootste gedeelte uit Woestijn en Savanne bestaat, en een smalle kuststrook. De bevolking is zeer uitgespreid, grote steden komen nauwelijks voor en meestal plaatsen die op de kaart aangeduid zijn als ´stad´, zijn nauwelijks meer dan een grote boerderij met wat kleine huisjes er omheen. De meeste wegen zijn van Gravel, wat maakt dat het makkelijkst te reizen is met een 4X4 of wat robuustere auto.

Onze vakantie bestond dus vooral uit autorijden, omdat de kortste afstand tussen twee steden van betekenis meestal rond de 300 km ligt. Namibie is dus vooral een autoland, en het bekijken vanuit de auto is de grootste attractie die ze hebben. Het is goed mogelijk om uren rechtuit over de weg te rijden en niets of niemand tegen te komen.

Onze eerste stop was Springbok, nog in Zuid/Afrika, omdat we door mijn examen niet genoeg tijd hadden om in één keer naar Namibie te rijden. De volgende dag zijn we de grens over gegaan. Na de grens hebben we een stop gemaakt in Fish River Canyon, een nationaal park rondom de Fish River, die een immense canyon heeft geslepen in de woestijn. Daarna reden we door naar onze overnachtingsplaats in Keetmanshoop, waar we 2 dagen bleven. Dit was een boerderij die wat huisjes op zijn grond had gebouwd. Bezienswaardigheden daar waren de Giant´s Playground. Een veld met vreemde, door de natuur gevormde rotsformaties die eruitzien als de blokkendoos van een reus. Ook hebben we het Kokerboomwoud bezocht die op de boerderij lag. Kokerbomen zijn bomen die alleen in het zuiden van Namibie en het noordwesten van Afrika voorkomen, en waarvan de melk erg giftig is. Deze activiteiten deden we ´s ochtends, omdat het ´s middags te warm was. De meeste middagen hebben we doorgebracht in de auto, of aan het zwembad. De temperaturen lagen tussen de 35 en 40 graden!
´s Avonds hebben we het voeren van een van de ´boerderijdieren´, de Cheeta, bijgewoond en daarna hebben we zelf lekker ge´braai´d.
Na Keetmanshoop zouden we naar Sossusvlei gaan (sossiefuss, volgens de duitse meiden waarmee ik op stap was). Maar we zouden een tussenstop maken in Mariental om te tanken en boodshappen te doen. Dat was niet zo´n goed idee, want we hadden maar net genoeg brandstof tot Mariental. De laatste paar kilometer stond de wijzer op 0 en zaten we allemaal in spanning of we het wel zouden halen tot het volgende tankstation, aangezien niemand van ons zin had om langs de weg in de middle of nowhere te eindigen. Gelukkig hadden we het gehaald, en na de stop in mariental gingen we verder met onze trip naar Sossusvlei, die voor het grootste gedeelte bestond uit gravel roads.

Het verblijf in Sossusvlei was erg aangenaam. Het was weer een boerderij met huisjes, en de mensen waren heel erg vriendelijk. Er was zelfs een bar (zelfbediening) met gratis wifi, waardoor het eerste uur we natuurlijk allemaal met onze smartphone onze gemiste berichtjes aan het doorspitten waren. We hadden twee huisjes met een fantastisch uitzicht over de savanne en de zonsondergang. We verbleven daar op basis van all inclusive, en we hebben daar het best gegeten van de hele vakantie!
We bleven er twee nachten, en onze vrije dag startte om 4 uur 's ochtends met een twee uur durende tocht naar de Duinen. Dat zijn, zoals ook in nederland, grote bergen zand gevormd door de wind, maar hier niet met het doel het water tegen te houden, maar gewoon een natuurverschijnsel. Dit was erg indrukwekkend. We hebben er 1 beklommen, en daarna nog een 4X4 tocht gemaakt naar Dead Valley en de Sossusvlei. Rond een uur of 1 waren we weer terug, en doken we meteen ons bed weer in. De rest van de dag hebben we weer aan het zwembad doorgebracht, omdat het zo warm was.

De volgende dag hoefden we alleen maar terug naar Mariental, waar we een tussenstop zouden maken voor we doorgingen naar Kgalagadi Transfontier Park. We konden dus lekker uitslapen tot een uur of 10. De nacht in Mariental was erg heet, en we sliepen met zijn allen op 1 kamer, waardoor we elkaar wakker hielden. De volgende ochtend zijn we weer vroeg op weg gegaan naar Kgalagadi. Dit is een park in Zuid-Afrika en Botswana, en grenst ook aan Namibië. We verlieten Namibië aan de ene kant van het park, en twee dagen later kwamen we Zuid-Afrika weer in aan de andere kant. We verbleven twee nachten in het park, in het hoofdkamp Twee Rivieren (wat onuitspreekbaar is voor duitsers blijkbaar). We moesten eerst een deel van het park door rijden om daar te komen, en we hadden ons er al helemaal op ingesteld dat de Polo zou blijven steken in het zand waar de wegen van gemaakt waren. Vrienden van ons die er al eerder waren geweest waren twee keer blijven steken, en veeeeel lichter bepakt. Maar wonder boven wonder zijn we niet 1 keer blijven steken! Onderweg hebben we alvast kunnen genieten van de natuur en de dieren die Kgalagadi te bieden heeft. We zagen Springbokken, Gemsbokken, Gnoes en een Giraffe! 's Avonds deden we een georganiseerde safari tocht. Weer de antiloopsoorten, maar ook wilde katten, jakhalzen, vossen, springhazen, uilen, valken en zelfs een Leeuw. We zagen ook een stekelvarken, wat volgens de gids erg zeldzaam is. We deden ook een ochtendsafari, die startte om 5, maar helaas zagen we niets tijdens die safari, en iedereen vond het een beetje tijdsverspilling. Daarna maar weer lekker gaan slapen. Weer een dag aan het zwembad, en 's Avonds weer een Braai. De nachten waren wat onrustig, want in ons huisje zaten vogels in het dak, en mijn kamergenote kon er niet tegen dat ze geluid maakten.

Onze laatste stop was in Upington, in een goedkoop hostel waarvan de kwaliteit nog lager was dan de prijs. We hebben nog een uitstapje gemaakt naar Augrabies Nationaal park, waar de Orange River door een smalle stenen opening geperst word, en er een wildwaterbaan en een wilde waterval ontstaat. Het was te warm om echt een lekkere wandeling te gaan maken, dus hebben we daar een late lunch op voor we weer terug gingen naar Upington voor de laatste boodschappen voor de tocht voor de volgende dag. Die laatste tocht duurde ongeveer 10 uur, en eigenlijk was iedereen wel een beetje klaar met het autorijden. Dus toen we eindelijk thuis kwamen hebben we het laatste stukje (van het huis waar de auto geparkeerd stond, naar onze campus) gelopen. 's Avonds zijn we uitgegaan om te vieren dat wij en de polo veilig en zonder ongelukken Namibië overleefd hebben.

Donderdag was een luie dag om bij te komen van het avondje uit. Vrijdag ben ik mijn opa en oma gaan opzoeken in Kaapstad. We hebben een tour gemaakt met de Sightseeing bus, en 's avonds gegeten in een Aziatisch restaurant, waar oma voor het eerst sushi op heeft! We wilden eigenlijk nog naar de Tafelberg, maar zowel vrijdag als zaterdag was het slecht weer (wind en wolken) waardoor die dicht was. Zaterdag hebben we dus een bezoekje gebracht aan het Kasteel de Goede Hoop, gebouwd door de eerste Nederlandse Kolonisten en het oudste nog bestaande gebouw in Kaapstad. Hier kom je veel te weten over het leven in Zuid-Afrika in de eerste koloniale periodes. 's Middags hebben we geluncht op Green Market square en oma en ik hebben nog even de kraampjes bekeken. 's Avonds heb ik met vrienden gebraaid op de campus (normaal deden we dit altijd bij het huis van andere vrienden met een overdekte braai plaats, maar die zijn weg deze week). Het waaide erg hard waardoor de braai eigenlijk niet zo'n succes was, maar uiteindelijk werd het toch een gezellige avond. Ik ben lekker vroeg naar bed gegaan en ben ook van plan vandaag een lekker lui dagje te houden! Lang leve de vakantie!