Laatste weken Uni en the Real Africa - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu Laatste weken Uni en the Real Africa - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Anne Kolk - WaarBenJij.nu

Laatste weken Uni en the Real Africa

Door: Anne van der Kolk

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

De tijd lijkt veel te snel te gaan, maar ik zit alweer in de laatste twee weken van colleges, en daarna nog 3 examens, en dan zit mijn studietijd hier er weer op. Niet getreurd, gelukkig mag ik nog tot 16 januari in dit geweldige land verblijven, en er staan nog heel wat leuke reisjes op de planning!

In de weken na mijn fantastische springbreak is er natuurlijk weer vanalles gebeurd, maar niet alles even leuk helaas. Eerst hebben we de verjaardag van een vriend van me gevierd met een braai en uitgaan, en de dag daarna lekker uiteten. Voor de rest stond de week na spring break in het teken van het schrijven van essays, want ik moest die week er twee inleveren. Gelukkig kon ik me verheugen op een feest in een private studentenaccomodatie op vrijdagavond. Maar niet voordat we vrijdag een dag vol spanning doorgemaakt hadden. Donderdagavond, nadat we uiteten waren geweest, hadden we bij vrienden nog wat zitten drinken, en ik en een vriendin die bij mij in het huis woont zijn toen naar huis gegaan. Later die avond zijn er schijnbaar dieven over de tuinmuur geklommen, zijn in de woonkamer van mijn vrienden gekomen (terwijl mijn vrienden op hun kamer zaten) en hebben de autosleutels van onze huurauto meegenomen. Daarmee zijn ze de parkeerplaats op gekomen en hebben de auto meegenomen! Dat was even schrikken voor mijn vrienden die 's ochtends iets gepland hadden, en dus merkten dat de auto weg was. De politie kwam erbij, en van onze verhuurder hebben we een nieuwe auto gekregen. Het schijnt dat de auto die we hadden, een zilveren volkswagen polo vivo, erg veel gestolen word, en de verhuurder hieraan gewend was. Maar was dus voor mij ook even schrikken toen ik hoorde dat de auto weg was! De auto is aan het eind van de dag weer gevonden, maar ik weet niet of ze de dieven te pakken hebben gekregen. Gelukkig hadden we het feest 's avonds om even bij te komen.

Op Zondag zijn we naar een markt in Muizenberg gegaan, een klein kustplaatsje naast kaapstad waar veel gesurft word. Ik had de markt al een aantal keer gezien toen ik ging duiken, dus dacht dat t wel een leuk uitstapje zou zijn. We hadden eigenlijk iets heel toeristisch verwacht, maar het was een markt met allerhande normale spullen die je ook in de supermarkt kon kopen, waarschijnlijk omdat het dicht bij de 2e grootste Township (slum) Khayelitsha ligt. Maar het was alsnog gezellig. Later die dag zijn we nog even naar het strand in Camps Bay geweest. Dit weekeind was ook een lang weekeind, omdat het op dinsdag een nationale feestdag was: Heritage Day, waardoor we op maandag ook vrij waren. Ik heb deze gelegenheid aangegrepen om nog een keer te gaan duiken op dinsdag. Ik heb gedoken in Shark Alley, waar normaal gesproken veel haaien voorkomen (gelukkig doen ze duikers niks, want wij maken rare geluiden en hebben bubbels), helaas heb ik er geen gezien. Afgezien van het duiken heb ik het lange weekeind gebruikt om lekker aan mijn Essays te werken. Net als de rest van de week. Vrijdag zijn we gaan eten bij een Italiaans Restaurant/Tuinterras/sportbar die mij aangeraden was door mensen van de Duikvereniging en zijn we een drankje gaan doen in de stad. Op zondag zijn we (eindelijk) naar Table Mountain, een van de 7 wereldwonderen, gegaan. We hadden het plan om te voet omhoog te klimmen (een stevige wandeling van ongeveer 2,5 tot 3 uur) en met de kabelbaan naar beneden te gaan. De wandeling was prachtig! Wel een beetje vermoeiend, maar ik heb het gehaald! Boven hebben we wat uitgerust en gegeten. Helaas toen we rond wilden gaan lopen om van het uitzicht te genieten ging het alarm af, dit betekend dat de kabelbaan gaat sluiten en je alleen nog maar naar beneden kan, en het liefst zo snel mogelijk. Dit was vanwege de wind die te sterk was. Dus daar moet ik nog een keer naartoe om van het fantastische uitzicht te genieten!

De week erna moest er nog steeds aan presentaties, essays en andere schooldingen gewerkt worden. En ik was maar al te blij dat ik op woensdag even kon uitblazen tijdens de studentenavond. Helaas was dat van korte duur, want halverwege de avond kwam ik erachter dat mijn portemonnee gestolen was. Ik heb nog even gekeken of ik het niet verloren was, en heb zelfs met de manager de videobeelden in de bar mogen bekijken, maar het was te druk om iets te kunnen zien. Ik had mijn telefoonnummer en een beschrijving van de portemonnee achtergelaten, maar hij is niet meer teruggevonden. Ook op het politiebureau was in de volgende dagen niets gevonden, dus er zat niets anders op dan passen te blokkeren en te vervangen. Mijn zuidafrikaanse bankpas en schoolpassen waren zo vervangen, en nederlandse passen geblokkeerd. Alleen mijn rijbewijs is wat problematisch, want je schijnt dit niet terug te kunnen krijgen als je tijdelijk in het buiteland woont, maar nog wel een nederlandse GBA hebt vanwege je studiefinanciering (ik zal niet in de details gaan, maar duidelijk een geval van ongecoordineerde bureaucratie... Zucht....) Dus dat moet nog even geregeld worden.

Gelukkig had ik dat weekeind iets anders leuks om naar uit te kijken, want ik had besloten om de tweede duikcursus: Advanced Open Water, te doen. Hierbij moet je 5 Adventure Dives maken, en wat theorie daarover leren. Het is een leuke cursus om te doen, omdat het vooral praktijk is. Ik heb een Wrakduik, een diepe duik en een nacht duik gemaakt, en ik heb nieuwe vaardigheden geleerd in navigatie en 'peak performance buoyancy' (erg technisch, maar heel leuk om te doen)! Ik heb me zeker vermaakt in dit weekeind, en het verlichte het verlies van mijn portemonnee een beetje. Na 5 duiken was ik wel helemaal kapot, maar helaas moest er zondagavond en maandag nog hard aan een groepsessay gewerkt worden. Gelukkig was het de rest van de week een beetje rustig en kon ik genieten van een etentje bij het Binnenhof, een restaurant met nederlanse eigenaars. Waar ik best goeie bitterballen geproeft heb. Daarnaast was er ook een Braai, en een huisfeest bij mijn vrienden. Op zaterdag ben ik naar het Holi Festival of Colours in Kaapstad geweest. Dit is een van origine Indisch feest waarbij gekleurd poeder de lucht in wordt gegooid en iedereen dus helemaal onder de kleuren komt te zitten. Zondag kon ik lekker even uitrusten.

Afgelopen maandag ben ik uiteten geweest bij Mama Africa in Kaapstad, een bekend restaurant met afrikaanse gerechten en live muziek. Dit was erg gezellig! En gisteren ben ik naar het concert van Rihanna in het WK stadion geweest. Ik wist niet zo goed wat ik ervan moest verwachten, en ze begon erg teleurstellend, maar naarmate de nummers wat bekender werden en de sfeer wat beter was het eigenlijk toch een best leuk concert. Heb me prima vermaakt! Na het concert zijn we maar wat gaan drinken in Waterfront (een toeristisch centrum en haven in kaapstad, naast het stadium) want het was een chaos in de parkeergarage.

De komende weken dus hard studeren voor mijn examens. En daarna kunnen jullie leuke berichtjes over reizen naar Namibie en Johannesburg verwachten!

  • 19 Oktober 2013 - 15:59

    Nel De Mik:

    Hallo Anne, ik heb je verslag gelezen en ik denk, dat je tijd tekort komt, om alles wat je doet, maar wel een geweldige ervaring. Jammer van de diefstal altijd heftig en je rijbewijs, mag je nu niet rijden of heb je al iets geregeld. Ik hoop dat je nog een mooie tijd hebt en wij hopen elkaar eind november te zien, maken later een afspraak. Liefs oma Nenne en opa Jaap

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Stellenbosch

Anne

Actief sinds 10 Juli 2013
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 14985

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 23 Maart 2016

Houthandel in Tanzania

10 Juli 2013 - 17 Januari 2014

Anne's Afrikaanse Avontuur

Landen bezocht: